Skapa en #hashtag strategi för Instagram
Hashtag-strategi för 2020
Har du satt upp en hashtag-strategi? Använder du hashtags i dina inlägg? Har dina inlägg dålig räckvidd? Vet du vilka hashtag du bör använda?
Ett inlägg på Instgram som har minst en hashtag har i genomsnitt 12,6 % bättre engagemang än ett inlägg utan hashtags. Så om du vill få ditt varumärke och konto att växa så kan det vara en idé att ta fram en hashtag-strategi.
För den som har varit med sedan Instagram lanserades vet att genom alla år så är det mycket som har ändrats och utvecklats. Men det finns en sak som har hållit i sig, hashtagen.
Minns ni när captions såg ut så här:
#goodnight ! Taking #my #camel and #riding to the #sunset

(True story..ett inlägg från mitt privata Instagram 2012)
Alla ord omvandlades till en hashtag för redan då visste vi, det är så vi får ökad räckvidd. Än idag är det så! Att använda relevanta och riktade hashtag för dina inlägg ger en ökad möjlighet att bli upptäckt av nya målgrupper. För en verksamhet innebär det, en möjlighet till nya följare och nya kunder.
Community hashtags
Hashtags är ett sett att kategorisera inlägg, bilder och videor. Till exempel;

Under #business kommer den här bilden att vara möjlig att hittas av andra. OBS! Instagramprofilen måste vara offentlig. Är den låst så kommer bilden inte att synas för andra som inte följer dig på Instagram.

Syftet med hashtags är att kunna hitta content inom det ämnet, så använder ni hashtags rätt är det en möjlighet att hitta potentiella kunder som är på jakt efter just det ni erbjuder eller säljer.
Vad ska du tänka på?
- Om du har en låst profil kommer inte dina bilder att synas under den hashtag du har lagt upp. Profilen måste vara offentlig.
- Nummer går att använda i hashtags däremot går det inte att använda specialtecken som & eller !
- Du kan bara lägga till hashtags till dina egna inlägg. Så du kan inte kommentera andras bilder med en hashtag för att de ska synas för andra.
- Du kan använda upp till 30 hashtag i dina inlägg och upp till 10 i story.
Mest populära hasthags 2020
Nedan hashtag är de som är populära under 2020 och som antagligen kommer hålla sig relevanta under hela året.
- #gym
- #summer
- #workout
- #autumn
- #model
- #instapic
- #happiness
- #motivation
- #life
- #cool
- #hot
- #music
- #hair
- #instamood
- #beauty
- #landscape
- #repost
- #ootd
- #photography
- #inspiration
- #design
- #beautiful
- #bestoftheday
- #makeup
- #fit
- #l4l
- #goals
- #style
- #swag
- #health
- #nyc
- #funny
- #healthy
- #friends
- #blogger
- #photo
- #food
- #fun
- #happy
- #artist
- #pink
- #instagood
- #me
- #f4f
- #fitfam
- #cute
- #followforfollow
- #pretty
- #art
Hur avänder man hashtags för story?
5 miljoner personer ser stories varje dag. Det är mycket högre sannolikhet att få högre engagemang på stories än dina inlägg då stories försvinner efter 24 timmar och rent psykologiskt så vill vi inte missa vad som har visats. Så om ni inte har en strategi för att använda hashtags i stories, it's about time att sätta ihop en!
Vilka olika hashtags kan man använda?
- Hashtags som visar vad det är för produkt eller service ni erbjuder, t.ex. #sweater eller #gym
- Hashtags som visar inom vilken bransch ni finns i, t.ex. #weddingphotographer eller #personaltrainer
- Hashtags för en community inom er bransch, t.ex. #bakersofinstragram eller #influencersofsweden
- Hashtags för speciella event eller högtider, t.ex. #whitefriday eller #nationallipstickday
- Hashtags för platser, t.ex. #madeinmalmö eller #stockholm
- Hastags specifika för dagen, t.ex. #mondaymotivation eller #selfcaresunday
- Hahstags med fraser som relevanta för det du gör, t.ex, #contentcreation eller #bakerylove
- Hashtags med akronymer som #qotd (quote of the day) eller #mua (makeupartist)
- Hashtags med emojis som #👟 eller #🌞
Ladda ner checklistan här och kom igång med att planera vilka du ska använda redan nu!
Som en del av strategin rekommenderar vi att du använder
olika hashtags beroende på inlägget för att nå din målgrupp i olika sammanhang.
Till exempel om du bakar och driver ett bageri så kan det vara relevant att använda #malmöbageri
för att nå kunder i din närhet men också #bakerylovers för att nå personer som
rent allmänt är intresserade av att baka och följa dig för inspiration.
Ett sätt att hitta vilka hashtags som du ska använda är att helt enkelt surfa runt på Instagram. Kolla vilka hashtags som andra använder, vilka din målgrupp använder och konton som de följer, vilka hasthags använder de?
Skapa en egen hashtag som är specifik för dig eller din nisch. Du kan skapa mycket högre engagemang genom att vara kreativ och skapa en community runt en hashtag.
Varumärkets hashtag (Branded hashtag)
Varumärkets hashtag är en hastag som är specifik för just dig och ditt varumärke. Det kan vara företagets namn, tagline, produktnamn eller en kampanj. Det kan vara en hashtag som inte innehåller varumärkets namn överhuvudtaget men som är helt i linje med företagets identitet.
Community hashtags är ett sätt att få räckvidd och en möjlighet att hitta en ny publik och för målgruppen att hitta er. Branded hashtags är till för att skapa engagemang mellan företaget och er målgrupp. Till exempel företaget STRONGMOMapp använder #strongforlife som ett sätt att connecta med gravida och mammor för att inspierera till ett starkt och hälsosamt liv. Genom att få målgruppen och deras användare att använda #strongforlife i deras egna inlägg skapar de en möjlighet att spridning och att få andra i rätt målgrupp att hitta till företaget STRONGMOMapp.
Använd call to action för att få dina följare att använda den hashtag som du vill att de ska använda. Uppmana de att tagga sina inlägg eller dela inlägg som har lagts upp under er hasthag i er story så att era följare kan gå in och se vilka inlägg som har lagts upp under den hashtagen.
Kampanj hashtags
Community och Branded hasthags är tänkt att hålla en lång livslängd och vara mer etablerat i företagets strategi. Kampanj hasthags är till för mer kortsiktiga inslag som till exempel en ny produktlansering, ett speciellt samarbete eller event.
Vilka hashtags ska vi använda?
Om ni bara använder de mest populära hashtagsen så är risken rätt stor att ert inlägg försvinner i massorna. Till exempel, säg att ni lägger upp en bild på en fransk bulldog. Istället för att bara använda #dogs (76 miljoner inägg) så kan ni även lägga till #frenchie (5 miljoner inlägg) och #squishyfacecrew (1 miljon inlägg) för att hitta en mer nischad målgrupp som verkligen älskar fransk bulldog.
1. Undersök er målgrupp. Vilka hashtag använder de och vilka passar inlägget bäst?
2. Undersök era konkurrenter. Ni behöver inte kopiera de hasthagsen men det är bra att få en uppfattning om vilka hashtags som används och är relevanta. Ni kanske har missat någon som driver bra engagemang.
3. Undersök branschledande profiler. Att titta på vilka hashtags som influencers använder är ett bra sätt att se vilka hashtags som er målgrupp eller liknande målgrupp använder och följer
4. Rekommenderade hashtag. Att se vilka hashtags som är relaterade till ert ämne är ett sätt att hitta nya hashtags som är relevanta. Använd sökfunktionen på Instagram och se förslag för dig.
Behöver ni hjälp med att komma igång så är ni välkomna att kontakta oss!